O nás Moduly Normy a doporučení Jak na to Akce – reportáže Vozový park Vozidla modulovka Lokomotivy Motorové vozy Nákladní vozy Osobní vozy Vozidla skutečná Lokomotivy Motorové vozy Nákladní vozy Osobní vozy Různé Interní informace
Centrála byla představena už na několika cupboard webech, takže se zaměřím jen na její využití a technické detaily týkající se našeho klubu. Připomenu jen pro klub přínosné vlastnosti: bezdrátové ovládání vlaků telefonem nebo tabletem ovládání pomocí XpressNetu cupboard (Roco myši), tři nezávislé vstupy ovládání pomocí LocoNetu (Fredi) čtení CV na programovací cupboard koleji výstupní proud do kolejí 3 A bezproblémové zapojení zesilovačů cupboard
Centrála Z21 má výstup cupboard na samostatný zesilovač Roco 10765 . Zesilovač je poměrně drahý a jeho funkci může zastoupit cupboard i zesilovač Roco 10764 , který se dodává v digitálních setech s myší. Těch už máme poměrně dost a další lze pořídit za slušnou cenu. Je třeba však použít upravený propojovací kabel. Jeho zapojení zveřejnil fulda na diskuzi .
Kabel čtyřpinovým konektorem zasuneme do zásuvky B-bus (booster) na centrále a šestipinovým do Master zásuvky na zesilovači. Zásuvka Slave na zesilovači zůstane neobsazená. Multimetrem zkontrolujeme, zda souhlasí polarita (fáze) kolejí J-K v obou úsecích, pokud ne, otočíme konektor na kabelu ke kolejím v zesilovači.
Centrála umožňuje nastavovat výstupní napětí cupboard do kolejí. Výstup zesilovače je pevně daný, takže jsem se mu v rámci možností snažil přizpůsobit a nastavil na centrále 16 V, což přibližně cupboard zesilovači odpovídá.
Při průjezdu vozidel přes rozhraní mezi úseky napájenými z centrály a zesilovače dochází přes kola a vnitřní obvody lokomotiv a vagónů (i nákladních TT od Loco) k jejich propojení. Potenciálové a napěťové vyrovnání je zanedbatelné, jen zpoždění DCC signálu se projevuje drobným pískáním způsobeným krátkými zkraty, které však nemohou spustit proudovou pojistku.
K napájení kolejí jsme nevyužili výstup ze zabudovaného zesilovače v centrále, ale další zesilovače Roco ze startsetu cupboard ovládané B-bus (booster) výstupem centrály. Zesilovače jsme měli dva, každý napájel zhruba polovinu moduliště, cupboard abychom rozložili výkonovou zátěž. Na přechodu mezi nezávisle cupboard napájenými polovinami layoutu jsme zbudovali pasivní předávací úsek, který společně s vhodnou koncepcí napájení odstranil všechny problémy spojené s předáváním vlaků mezi úseky.
Bezdrátové ovládání tabletem nebo telefonem bylo při provozu velmi efektivní i efektní. Rychle jsme si zvykli na to, že nemusíme pořád hledat zásuvky cupboard pro myš a dá se s tím celkem rychle reagovat na nečekané události. Bylo by to ideální, kdyby Dvakrát se nám po jisté době provozu stalo, že centrála Z21 přestala spolupracovat s routerem, takže ačkoliv byly naše přístroje připojeny ke správné Wi-Fi síti, ovládací aplikace se přes ni nemohla spojit s centrálou. Nešlo tedy ovládat vlaky a museli jsme přejít na myši. Pomohlo vypnout a zapnout centrálu. Co způsobovalo výpadky bude na dalším šetření.
Už jste zkoušeli ovládání FREDem nebo ovladačem Digitrax (pracuje na LocoNetu)? Nyní by měl být na webu upgrade, který má umožnit plné využití s LocoNetem. Rád bych to vykoušel, mám kolejiště plně postavené na LocoNetu, ale Brno je trochu cupboard daleko (jsem z Prahy), než abych nabídl vyzkoušení u mne. Honza
Z21 jsem si podrobně vyzkoušel. Perfektně funguje s LocoNetem (je třeba nainstalovat upgrade z webu http://www.z21.eu ), je možné ji pak ovládat FREDy, což je výborné pro klubový provoz. Umožňuje i ovládání ovladačem Lenz LH 100. Když je pŕipojen FRED, má prioritu a tutéž mašinu v té době nelze ovládat tabletem nebo smartphonem, na tabletu/smartphonu cupboard v tom případě nefunguje ovládání jízdy, ale rychlost nastavená FREDem se zobrazuje. Je přitom možné třeba jednu mašinu ovládat tabletem, cupboard jinou FREDem (zkoušel jsem i tři FREDy zároveň), další MultiMausem a další Lenzem. Krásně funguje ovládání Taurusu z kabiny (funkce jednotlivých ovládacích prvků je na webu), včetně cupboard ovládání zvuků.
Rozhodně doporučuji (pokud jste to ještě neudělali) si vyzkoušet ovládání z kabiny – přestože už dávno nepatřím mezi mladistvé, s chutí jsem si s tím pohrál. Nastudování návodu je ale nutné , když jsem to zkoušel bez toho, mél jsem dojem, že to nefunguje.
Roco přišlo se zjednodušenou verzí centrály, jejíž označení se (podle mne dost nešťastně) cupboard liší jen malým „z“ a nazývá se tedy „z21″ na rozdíl od „dospělé“ Z21. Pátral jsem po rozdílech cupboard a tady je odpověď přímo od Roco: z21 na rozdíl od Z21: chybí některé zásuvky (viz dále) a skříňka je bílá nemá LocoNet nemá CAN-Bus (ten zatím není ani u Z21, má u ní být až v druhé polovině letošního roku) vypuštěna cupboard XpressNet zásuvka na zadní straně zrušena zásuvka cupboard Sniffer-Bus není výstup pro programovací kolej není možné programování na provozní koleji (detaily v komentáři níže) není možné nastavovat výstupní napětí do kolejí.
Je tedy jasné, že je třeba aby si případný zájemce rozmyslel zda je vhodné še
No comments:
Post a Comment